Hälsningar från Nepal

Hej! Jag heter Sarita och är 21 år gammal. Genom Mia Westerling har jag fått höra att kristna i Finland ber för oss här i Nepal.
Det är inte alltid lätt att vara kristen. Jag kommer från en buddhistisk familj. När jag blev tonåring började jag  fundera på livet – vem är jag- vart är jag på väg- vad händer när jag dör? Första gången jag hörde evangeliet var via radion. Jag började lyssna på de kristna radioprogrammen och blev väldigt glad för jag fick svar på många av mina frågor. Jag märkte också att det fanns kristna bland mina skolkamrater och det var skönt att få prata med dem. De gav mig traktater att läsa.
I Jesus mötte jag en helig kärlek. Ingen annan kan förlåta synder än han, och i Jesus fick jag svar på frågan om vad som händer efter döden. Han ger mig hopp om evigt liv.

Mina föräldrar och syskon, tyckte inte alls om att jag började gå i kyrkan.  Men efter att jag låtit döpa mig, blev de ursinniga. Jag fick utstå fysiskt våld och dessutom hånade de mig. Vet inte vilket som gjorde mera ont. Jag valde ändå att stanna hemma, för jag älskade dem och skulle så gärna ha velat berätta om Jesus för dem, men de ville inte lyssna.

Men så hände nånting som helt förändrade situationen.
För ca 2 år sen blev  min pappa och min stora syster båda psykiskt sjuka nästan samtidigt. Det var en jätte jobbig tid. Min pappa var en lama, en som kände till de buddhistiska skrifterna. Folk brukade komma till honom när de var sjuka, och nu blev han själv sjuk!
Jag berättade för min pappa och storasyster om att Jesus kan bota, men de ville inte lyssna. Först efter att pappa helt tappat livsmodet, fick jag lov att be för dem. Några från församlingen kom också hem till oss och så bad vi för dem.

Jesus hörde våra böner! Pappa blev frisk inom en vecka! För min syster tog det lite längre tid men också hon är nu frisk. Det här gjorde att pappa, mamma och fyra av mina sex syskon blev kristna och resten är positivt inställda till Jesus. Om någon hade berättat det här för mig för två år sedan, skulle jag hade trott det var ett skämt.
Varje vecka samlas vi, 3-4 familjer hemma hos oss och läser bibeln och ber.
Jag leder samlingen och är jätteglad att jag fått gå en kurs i ledarskolning. Jag undervisar också barnen och det är någonting  jag älskar. Pappa dog för ett år sedan, han fick flytta hem till himlen.

Mitt älsklingsställe i Bibeln är: Hebr. 13:5 Gud själv har sagt ”Jag kommer aldrig att överge dig eller svika dig”. Tack för att du vill be för mig och min familj.

______________________________

Mia skriver så här:
Ett jättestort tack till er i Matteus att ni stöder vårt arbete i Nepal! Det är en fantastisk förmån att få vara med i en ung växande kyrka och träffa människor, sådana som Sarita.

Finska Missionssällskapet stöder ledarskolningen för kvinnor och det finns en jättestor efterfrågan på den. Många kvinnor har startat bibelgrupper och söndagsskola på sin hemort efter att de blivit kristna. Småningom växer en församling fram och behovet av ledarskolning blir akut. Kursen räcker en månad och under kurstiden bor kvinnorna tillsammans, eftersom de ofta kommer från avlägsna orter. Jag träffar kursdeltagarna ett par gånger under kursen och blir alltid lika uppmuntrad över deras frimodighet.

Foton av Sarita.

WLT 24 batch Sept13
Foto från kursavslutningen med Sarita och de övriga kursdeltagarna.

En reaktion till “Hälsningar från Nepal

  1. Trevligt att också få respons på att våra böner inverkar både på ert arbete och på omvärlden.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s